Implantació de la robòtica en el nostre centre escolar

262

En aquest primer número parlarem de com i quins passos hem de tenir presents a l’hora d’introduir la robòtica en el nostre centre escolar, ja sigui una escola, un institut o un centre taller.

La robòtica és una matèria que té la peculiaritat d’aglutinar diferents disciplines com la electrònica, la informàtica (programació) i la mecànica entre d’altres. També entrena als nostres alumnes a cercar solucions a problemes concrets estructurar-los mitjançant les eines de que disposa.

Podem dir que, la robòtica és una eina educativa amb una forta component motivadora que fa que els alumnes s’interessin per les ciències i la tecnologia, “entrenant” els alumnes en la resolució de problemes i introduint-los en el raonament abstracte.

Abans d’implantar la robòtica en el nostre centre hem de tenir present certs punts:

  • La edat de l’alumnat
  • La plataforma idònia segons la edat de l’alumne
  • La formació del professorat

Una vegada tenim els punts anteriors clars, hem de seguir una sèrie de passos previs. L’ordre és important, tot i que el primer i el segon es poden fer conjuntament.

  • Introduir la robòtica en una primera instància com un taller o una classe especial. Després veure la reacció dels alumnes.
  • Crear una extra escolar o una assignatura dins del programa educatiu on puguem portar a terme projectes robòtics.
  • Incorporar la robòtica en assignatures quotidianes com ara: matemàtiques, física, tecnologia o fins i tot plàstica.

El període d’implantació pot variar enormement i això dependrà dels alumnes, de la seva edat, de la formació del professorat i de les eines a utilitzar.

Quines plataformes emprar segons l’edat dels nostres alumnes?

La primera pregunta que ens hem de fer, és la edat dels alumnes amb els que farem robòtica.

La robòtica, és beneficiosa per a alumnes que van des de primària fins a universitaris.

Podem fer una classificació per edats de les diferents plataformes per fer robòtica:

  • Alumnes de 3 a 5 anys. Per aquestes edats, el robot BEE-BOT és una bona opció.
Robot educatiu BEE-BOT

Aquest robot te forma d’abella, és resistent i compacte. La seva programació es fa de forma senzilla pitjant botons que indiquen una direcció, un moviment cap endavant, cap enrere, canvis de sentir, etc.

  • Alumnes de 6 a 9 anys. Una de les eines més esteses és el Lego, i en concret el Lego WeDo. Mitjançant les peces que composen el kit es pot crear un robot que els atrau l’atenció. La seva programació és mitjançant u
    photo
    Lego Mindstorm

    na interfície de bloc, és a dir, arrossegar bloc en comptes d’instruccions.

  • Alumnes de 10 a 14 anys. En aquestes edats podem seguir utilitzant la plataforma Lego, tot i que ara podem fer-ho amb el Lego Mindstorm. A diferència del Lego We-Do, aquest kit permet confeccionar més robots ipermet la incorporació de més sensors i actuadors. La seva programació, com tots els kits Lego, es realitza mitjançant un IDE (Entorn de desenvolupament) on programem arrossegant blocs amb accions concretes.
  • Alumnes de 15 en endavant. Aquí podem trobar un ampli ventall de robots i plataformes per fer robòtica. Una de les principals plataformes son les plaques de la família Arduino. Normalment, per començar és recomanable la utilització de l’Arduino UNO. Aquest primer número de la revista la dediquem a aquesta versàtil placa per fer projectes de robòtica, domòtica i mecatrònica.

També podem trobar altres plaques i robots  basats en Arduino, com

Placa Arduino UNO
Placa Arduino UNO

son la placa Faduino, el robot MoWay, el robot mBot i altres basats en altres plaques com son el robot Aisoy, Vex Robotics, el robot humanoide de Robotis entre altres.

Una vegada em escollit un robot o plataforma, es tractaria de confeccionar una programació del taller o assignatura incorporant els projectes i pràctiques que els alumnes hauran de desenvolupar.

És convenient crear una mena de guió on s’exposin tots els passos a seguir  alhora d’implantar la robòtica en el nostre centre educatiu, el nostre curs o classe.

Aquest document ens servirà per establir els “tempos” de la implantació, els recursos necessaris, els alumnes als quals va dirigit (edat, tipus d’estudis, requisits previs, etc.), la metodologia empleada, la motivació del projecte, el temari establert acord amb els punts esmentats anteriorment i dates de les classes a impartir.

Val a dir que, cada centre d’ensenyament, cada col·legi, cada institut és un món i cadascun té la seva forma particular de crear els seus projectes. Tot i així s’ha volgut proporcionar en aquest article una petita guia sobre quins passos podem seguir per implantar la robòtica en el nostre centre escolar.

Compartir
Pere Porcuna
Enginyer en Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Expert en robòtica per la Universitat de la Salle de Barcelona (URL). És autor del llibre “Robótica y Domótica básica con Arduino“, així com autor de diverses publicacions sobre robòtica i Arduino. Desenvolupa tasques d’assessor per a centres escolars de primària, secundària, batxillerats i formació professional que volen implantar cursos i assignatures de robòtica a les aules.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here