Robòtica amb Lego

178

Podem definir Lego Mindstorms com un conjunt de peces de Lego Technic (peces adients per a la construcció de diferents vehicles que es poden moure a través d’un motor) que conjuntament amb diferents motors, diferents sensors i una placa controladora ens permeten crear vehicles autònoms de petit format (vehicles, robots, robots amb forma de persona – humanoides…).

Aquests vehicles els podem programar per tal que els seus sensors detectin esdeveniments de l’entorn i actuïn en conseqüència: podem fer des d’un cotxe que quan detecti un obstacle faci mitja volta, a un robot que jugui a futbol, passant per una porta que detecti que quant hi ha  algú a davant s’obri automàticament o un vehicle capaç de seguir una línia d’un color determinat que quan vegi un altre color es pari o faci diferents sorolls.

La quantitat de coses que es pot fer amb Lego Mindstorms és tan gran que el limit és la nostra imaginació!. Educativament aquesta eina s’està fent servir per introduir la robòtica a l’aula, de fet, és una eina a través de la qual es poden aprendre matemàtiques, física, ciència o comunicació d’una manera molt més amena de la que estem acostumats.

Actualment hi ha un boom de la robòtica educativa i han sortit diferents alternatives, però considero que Lego és una de les

més potents per la qualitat dels materials (peces, sensors, motors, placa…) com per les alternatives de programació que té (oficialment només es pot programar amb el seu software propi, però extraoficialment també es pot programar amb C, Java o amb versions d’Scratch per exemple).

També per la gran quantitat de recursos que podem trobar a internet o en llibres sobre aquesta tecnologia i per la facilitat d’utilització (no sol portar problemes de connectivitat amb l’ordinador, és robust, els sensors i motors funcionen bé al llarg dels anys…). Tot i que és més car que altres tecnologies, a la llarga surt a compte.

El fet de que es pugui programar amb diferents llenguatges fa que sigui una eina adient per a diferents edats, començant des dels 8 anys amb l’ajuda del professor i programant amb Scratch o el propi software de Lego i acabant a l’aula universitària programant amb C o Java.

També cal tenir en compte la resposta dels alumnes, gairebé tots coneixen Lego, hi han jugat o n’han sentit a parlar, per tant la resposta dins de l’aula sol ser molt bona, sobretot inicialment, ja que són capaços de fer moure d’una manera molt senzilla les seves pròpies construccions. Si es va donant continuïtat a aquesta eina, és important tenir uns continguts ben creats i amb diferents reptes i objectius, ja que sinó l’eina es pot tornar avorrida o monòtona.

Lego

Si ho comparem amb altres eines com per exemple Dash and Dot, Lego Wedo… Lego Mindstorms té molt més recorregut pel que fa a construcció, a programació i quantitat d’exercicis a fer, ja que té entrades per a 3 motors (versió NXT) o 4 (EV3) i per a 4 sensors. Si ho comparem amb Arduino o variants, Lego Mindstorms és molt més resistent, no cal controlar voltatges, ni amperatges, els sensors gairebé mai es fan malbé, té una resistència molt gran a les caigudes  i no dóna errors de comunicació amb l’ordinador.

Sembla que Lego Mindstorms sigui només per alumnes de primària i no és així, tal com comentava abans a ESO, Batxillerat, Cicles o Universitat se’n pot treure molt de profit tan sols canviant l’eina de programació o en funció del que es vulgui treballar.

Ja per acabar, només destacar que a més disposa d’un software de disseny que et permet dissenyar els teus robots abans de crear-los tancant així el cicle de la creació d’un robot: disseny, construcció, programació i execució.

Compartir