STEM i STEAM

298

Què és la disciplina o projecte STEM?

Fa ja uns quants anys que s’ha posat en marxa un dels projectes més engrescadors i interessants des de fa temps. Les escoles, els centres formatius i fins i tot les empreses de formació l’estan posant en pràctica.

Ens estem referint al projecte o la disciplina STEM.

Molts de nosaltres hem sentit a parlar d’aquest projecte que s’està convertint en un fenomen en escoles i centres d’ensenyament des de fa ja uns anys i que probablement els nostres fills n’estan gaudint.

El projecte STEM (Science, Technology, Enginering, Mathematics) pretén ser un mètode d’ensenyament orientat cap a la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques, relacionant aquestes disciplines entre si.

És important motivar els alumnes i fer-los veure que la ciència i la tecnologia no és avorrida ni ha de ser forçosament difícil, el futur que tenim a la cantonada està orientat cap a moltes d’aquestes disciplines.

Tot i viure en una societat on la tecnologia està a l’ordre del dia, els experts adverteixen que la quantitat de professionals en aquests àmbits no és suficient de cara a un futur immediat.

Amb això no es pretén crear una societat on l’únic important sigui la tecnologia i la ciència, però sí que es pretén formar un gran nombre de professionals en aquest camp per tal de donar “cobertura” als actuals llocs de treball i segurament als nous que es crearan.

Què aporta el projecte STEM?

El projecte STEM tracta d’apropar els alumnes a les ciències i la tecnologia.

Cadascuna de les disciplines esmentades anteriorment aporten uns beneficis específics als alumnes. Com per exemple, dotar els alumnes de la capacitat per a la resolució de problemes, estimular la creativitat en general i poder-la aplicar en la resolució de problemes de la vida real, respondre davant de reptes i projectes de caràcter tecnològic, així com el treball en equip i la cooperació entre disciplines. Els alumnes entrenen com enfrontar-se davant de problemes d’aquest tipus, proposant una resolució adient o practicant el raonament deductiu.

És evident que una matèria que aporta molts d’aquests beneficis és la robòtica educativa. Una metodologia que s’aplica amb molt d’èxit a les aules de robòtica  és la de l’assignació de “rols” per part dels alumnes. Aquests “rols” proposen a cadascun dels alumnes que integra un grup a ser, per exemple, l’encarregat de donar una solució mecànica pel projecte (enginyer), o donar una solució mitjançant un programa informàtic (programador), o per exemple, donar una solució matemàtica mitjançant alguna equació que resol certa part del problema o repte (científic – matemàtic).

Els beneficis són indubtables i motiven els alumnes perquè s’interessin per aquestes disciplines, veient la connexió que hi ha entre aquestes i la seva aplicació a la vida real.

Per a qui va dirigit el projecte STEM?

Aquest tipus d’aprenentatge pot ser aplicat, segons els experts, des dels més petits fins als més grans, tot dependrà dels reptes i projectes que se’ls proposi, que hauran d’anar en relació amb l’edat de l’alumnat, és a dir, pot ser aplicat a alumnes des de primària fins a alumnes que estan cursant batxillerats o cicles formatius.

El fet de l’aparició del projecte STEM, ha donat el tret de sortida a molts kits i joguines que potencien de manera directa algun dels beneficis exposats anteriorment.

Des del kit de robòtica fins a joguines per als més petits, els fabricants creen materials idonis per poder aplicar aquesta metodologia no només en els centres educatius, sinó també a casa, donant continuïtat al que hauran fet a l’aula.

Alguns exemples que podem trobar sobre robots, kits i entorns de programació que promouen el moviment STEM els mostrats seguidament.

  • Robot KIBO
  • Robot CHIP
  • Robot abella BEE-BOT
  • Robot Dash & Dot
  • Robot mBot
  • Scratch
  • S4A
  • Tynker
  • El web code.org
  • Robot ROOT
  • Lego Mindstorm
  • Entre d’altres

Hem proposat només una petita part del que es pot trobar, ja que la quantitat de material és enorme.

STEM o STEAM? Quina diferència hi ha?

Fins ara hem parlat sobre el projecte STEM, però de ben segur que molts de vosaltres haureu sentit a parlar de STEAM i potser més d’un s’ha fet un petit embolic entre aquests dos acrònims.

La diferència més notable és que a STEAM s’hi afegeix l’art com a matèria que ha de ser relacionada amb les altres quatre, aportant creativitat i innovació, flexibilitat  i adaptabilitat i un component més social.

 

Esdeveniments vinculats amb STEM i STEAM

Un dels esdeveniments vinculats amb el projecte STEM i el projecte STEAM, i que així ho van promocionar els organitzadors va ser el YoMo (Youth Mobile) , un esdeveniment dins del marc del Mobile World Congress que es va celebrar el passat 1 de març a la ciutat de Barcelona.

Els assistents van poder gaudir d’estands amb prop de dues-centes activitats, repartides entre tallers, estands interac

tius i presentacions, i que promovien aquestes disciplines.

Un petit exemple d’algunes d’aquestes activitats són:

A banda de les activitats o tallers, els assistents també van poder gaudir de presentacions realment interessants i enriquidores. Una mostra d’aquestes presentacions són entre d’altres:

Val a dir que, entre els patrocinadors i expositors hi havia els laboratoris Bayer, Telefònica, SEAT, SK telecom, HP, makeblock o la Caixa, així com institucions educatives i de formació com la Universitat de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, La Salle Campus Barcelona, Centres formatius d’FP, empreses dedicades a la realització de tallers formatius en l’àmbit de la robòtica, el disseny 3D, la Realitat Virtual, la Intel·ligència Artificial, la Realitat Augmentada i la mecatrònica.

La robòtica va estar molt present en aquest esdeveniment i en particular com era d’esperar, la robòtica educativa.

Vam poder veure estands de la famosa i pionera  botiga RO-BOTICA de Barcelona, Xnergic de Mataró (Tecnocampus), Lego Education Robotix i Atlantis amb el mBot com, la seva aposta per la robòtica educativa entre altres.

Però un altre punt atractiu d’aquest esdeveniment va ser el robot social Pepper, al qual  dediquem un article a la secció “Robòtica & Societat” i que encaixa més en el món de la robòtica de servei o social, punt que va molt relacionat amb la tendència a la qual ens enfrontarem en un futur relativament proper.

Com es va poder constatar, el YoMo és una prova de la força que comença a agafar aquest tipus de projecte, involucrant no només els centres educatius, sinó també  empreses del sector de la tecnologia, conscients de la importància cabdal en un futur pròxim, en d’una societat que necessitarà un gran nombre de persones expertes en aquest àmbit de les ciències i la tecnologia.

En definitiva, un esdeveniment que va mostrar aquest món a estudiants, docents i empresaris vinculats amb les disciplines STEM i STEAM.  Uns projectes que aposten per una formació més enriquidora per als joves i que els anima a esdevenir persones competents en els camps de la ciència i la tecnologia en un futur molt pròxim.

Compartir
Pere Porcuna
Enginyer en Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Expert en robòtica per la Universitat de la Salle de Barcelona (URL). És autor del llibre “Robótica y Domótica básica con Arduino“, així com autor de diverses publicacions sobre robòtica i Arduino. Desenvolupa tasques d’assessor per a centres escolars de primària, secundària, batxillerats i formació professional que volen implantar cursos i assignatures de robòtica a les aules.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here