STUCOM ROBOTICS

191

El retrat robot d’aquest número el dediquem a un centre d’estudis on s’imparteixen classes de robòtica als alumnes de cicle formatiu de grau mitjà d’informàtica. A més a més, aquest centre també ofereix una sèrie de cursos extra escolars de robòtica bàsica i avançada amb la plataforma Arduino.

El centre al que ens estem referint és el Centre d’estudis Stucom. Un centre de formació secundària que ofereix cursos de formació professional de grau mig, grau superior i batxillerats.

Em demanat al Centre d’estudis Stucom que ens obri les seves portes i ens ensenyi què fan de robòtica, com ho fan i per què ho fan.

Aquest centre d’estudis té una llarga trajectòria en la introducció de la robòtica a alumnes de diversos cicles formatius. Cap els voltants del 2000 ja va introduir als seus alumnes en conceptes sobre robòtica amb la plataforma Lego, uns anys més tard va passar a la placa coneguda com Picaxe, per després passar-se a la placa Arduino, què és la plataforma amb la que avui dia continuen fent robòtica.

Els alumnes de primer curs d’informàtica experimenten en una assignatura els beneficis de l’aplicació de la robòtica en els seus estudis.

La realització de pràctiques i projectes sobre robòtica els inicia en la programació, i més concretament en la programació de microcontroladors, com el que incorpora Arduino a la seva placa.

Per una banda, aquests alumnes aprenen un llenguatge de programació i per l’altre banda aprenen a resoldre problemes en format de pràctiques a desenvolupar.

 

STUCOM ROBOTICS

Un altre benefici de l’aplicació de la robòtica és que els alumnes també aprenen els fonaments de la electrònica analògica, és adir, aprenen què és i com funciona el díode led, el transistor, la resistència elèctrica, el díode entre d’altres. També prenen contacte amb sensors com el d’ultrasons, de temperatura, de moviment, displays, botons, potenciòmetres, fotoresistències o LDR’s, buzzers o altaveus, sensors de tacte i un llarg etcètera.

Ells s’ho passen d’allò més bé, i el que és més important, aprenen unes matèries què, donades d’una altra forma pot ser serien una mica més feixugues d’estudiar.

La introducció de la robòtica als alumnes de primer de grau mig d’informàtica és la primera peça d’un pla que engloba els dos anys del cicle. Una vegada els alumnes han cursat aquesta assignatura a primer curs, se’ls prepara per a afrontar l’assignatura de síntesi, en la qual han de realitzar un projecte amb els coneixements adquirits durant el primer any de curs i el que aprenen durant el segon.

D’aquesta forma, els alumnes presenten uns projectes d’una més que notable qualitat. El nois s’engresquen en la realització d’un projecte què, a banda de servir per a aprovar el cicle, els permet posar en solfa la seva imaginació, creativitat i esperit d’innovació.

“L’objectiu principal és el de portar a tots els alumnes del centre les avantatges i beneficis que la robòtica els hi comporta…”

Aquesta iniciativa es complementa amb una sèrie de cursos extra escolars de robòtica, com el curs de nivell inicial o bàsic i el curs de nivell avançat. D’aquesta forma, els alumnes que ho vulguin poden seguir formant-se en aquest camp.

Mitjançant aquests cursos, s’intenta ampliar les matèries que no estan contemplades en les programacions convencionals.

El responsable de l’àrea de robòtica a Stucom, Pere Porcuna comenta:

“L’objectiu principal és el de portar a tots els alumnes del centre les avantatges i beneficis que la robòtica els hi comporta. Això fa que l’alumne adquireixen un valor afegit a l’hora d’accedir a altres estudis superiors o de cara a una formació més competitiva que es tradueixi en l’àmbit laboral. És innegable que la robòtica posseeix uns components motivadors que atrapen a l’alumne fent que s’interessi per la ciència i la tecnologia”.

Els alumnes tenen una resposta molt interessant envers aquesta matèria, ja que han creat grups de treball pel seu comte, treballant en un ambient de motivació i implicació per a crear els seus propis projectes i aplicar-los en el dia a dia de cadascun d’ells.

“D’aquesta forma es pretén que els alumnes de qualsevol cicle tecnològic o batxillerat implementin uns projectes de final de cicle on puguin interconnectar les diferents tecnologies que han aprés durant els seus estudis amb la robòtica”

El resultat obtingut és un ampli ventall de projectes que combinen diferents eines tecnològiques com llenguatges de programació, robòtica, programació de videojocs, aplicacions mòbils, etc.

La combinació de tots aquests factors crea un ambient on l’alumne se sent motivat cap el aprenentatge en grup, adquirint els coneixements necessaris d’una forma diferent, però a l’hora eficaç i gratificant.

 

 

A continuació podem veure alguns del projectes sobre robòtica que han portat a terme els alumnes dels cursos extra escolars, cicles i batxillerat del Centre d’estudis Stucom.

Casa domòtica
Robot anti col·lisió

 

Caga tió robòtic
Robots seguidors de linia
Lluitador de sumo
Detector empremtes dactilars
Semàfors en una intersecció

 

 

Compartir
Pere Porcuna
Enginyer en Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Expert en robòtica per la Universitat de la Salle de Barcelona (URL), està vinculat al món de la robòtica des del març de 2003 amb microcontroladors PIC, i posteriorment, des de 2008 fins a la actualitat s’especialitza en la plataforma Arduino, supervisant i desenvolupant projectes creats amb aquesta versàtil plataforma Open Hardware. És autor del llibre “Robótica y Domótica básica con Arduino“, així com autor de diverses publicacions internes sobre robòtica i Arduino per als alumnes de robòtica i domòtica del Centre d’estudis Stucom. Desenvolupa tasques d’assessor per a centres escolars de primària, secundària, batxillerats i formació professional que volen implantar cursos i assignatures de robòtica a les aules.