En aquesta ocasió visitem l’escola l’Horitzó de Barcelona que ens va acollir per mostrar-nos el seu projecte educatiu, en el qual la robòtica pren un pes molt significatiu. Durant la nostra visita ens va rebre la directora del centre, Anna Valero, i la pedagoga de Robotix que treballa els projectes robòtics de l’escola, Raquel Vallejo.

Aquesta escola sempre ha estat pionera pel que fa a la tecnologia i va començar a introduir la robòtica a les seves aules cap a l’any 1991. En aquells moments, l’adquisició de material per fer robòtica no era tan fàcil com ara, per tant, havien de comprar tot el material importat.

De fet, l’escola, l’any 1977, ja apostava per la tecnologia a les seves aules incorporant ordinadors PET de Commodore, aposta que després tindria continuïtat amb la robòtica educativa.

Comença la classe de robòtica!

Actualment, la plataforma que utilitzen els alumnes de l’escola l’Horitzó és el Lego Mindstorm, combinat amb l’entorn de programació Tynker.

Una de les eines que més utilitzen per programar els robots són les tauletes, ja que són més versàtils i còmodes de transportar.

Des del 1991 la robòtica està present en el seu programa formatiu i és un dels centres pioners a Catalunya en aquest àmbit. Tot i així, també han desenvolupat una sèrie de cursos extraescolars de robòtica per donar resposta a tota una sèrie d’alumnes que volen aprendre molt més sobre aquesta matèria tan motivadora i engrescadora.

Els alumnes que cursen aquestes propostes extraescolars participen en competicions com per exemple la First Lego League, en la qual l’any passat van obtenir el premi Joves promeses.

Premi “Joves Promeses” en la competició First Lego League

A l’escola l’Horitzó aposten, com ja hem dit, per la robòtica, però no només per a petits sinó que també l’han introduït per a alumnes una mica més grans.

Així, el seu programa formatiu inclou la robòtica per a alumnes des de P3 fins a alumnes que cursen  4t d’ESO. Els reptes canvien segons les edats dels nens, però el fons educatiu és el mateix: formar els alumnes mitjançant la robòtica.

Muntant els robots

Una prova de l’encert de l’escola l’Horitzó en la introducció de la robòtica com a eina per a la formació i educació és la motivació de l’alumnat. Els alumnes estan encantats de crear robots i aprendre amb la robòtica. S’ho passen d’allò més bé aprenent i investigant.

 

La responsable pedagògica dels cursos de robòtica al col·legi l’Horitzó, Raquel Vallejo, ens comentava: “Busquem que l’alumne potenciï i desenvolupi aptituds com la creativitat, la innovació, la vocació per les matèries científiques i tècniques”.

La metodologia que utilitzen des de fa molt de temps és la d’assignació de rols als alumnes que formen grup. En concret, treballen en grups de 2 o 3 nens als quals els professors proposen reptes que han de resoldre. Els rols que adopten els integrants de cada grup els classifiquen en:

  • El rol de peces. L’alumne amb aquest rol s’encarrega de buscar les peces adients per tal de resoldre el repte.
  • El rol muntar. Aquest rol atorga a l’alumne escollit l’encàrrec de portar a terme el muntatge del robot.
  • El rol qualitat. L’alumne encarregat millora o comprova que el robot fa el que ha de fer i, si no és així, tornen a començar per tal de resoldre de forma satisfactòria el repte proposat pels professors.

 

Una vegada han acabat el repte, els alumnes intercanvien els seus rols; d’aquesta manera tots ells adopten tots els rols de l’equip.

Un alumne programant el Lego Mindstorm

Utilitzem aquesta metodologia per tal de motivar els nens a fer robòtica. Tot això implica un projecte científic, tècnic i transversalÉs una metodologia on aprenem junts, alumnes i professors”, comentava Raquel.

D’altra banda, Anna Valero, directora del centre, va donar el seu punt de vista a l’hora de valorar la tasca que desenvolupen els seus alumnes i quins són els beneficis que adquireixen aquests quan gaudeixen d’un model d’aprenentatge basat en les disciplines STEM.

Hi ha un canvi en el cervell de l’alumne, accepten aquest tipus d’ensenyança. És tot transversal, no hi ha beneficis només en unes àrees concretes, és una mica en tot

Totes dues responsables no van tenir cap vacil·lació a qualificar la robòtica com una veritable eina per l’aprenentatge dels alumnes en general.

Sense cap mena de dubte, la robòtica és una eina real per ensenyar. Estem aplicant aquest tipus de mètode des de l’any 1991, per tant, creiem realment en aquest mètode i aquest tipus d’eina.” Ens comentava Anna Valero.

Per tant, els alumnes de l’escola l’Horitzó de Barcelona aprenen de forma divertida emprant la robòtica per aprendre i comprendre matèries diverses com matemàtiques i tecnologia entre altres.

Robot Lego creat per un alumne

Una de les característiques més rellevants d’aquesta assignatura que incorpora l’escola és l’idioma amb el qual es desenvolupa la classe. Tots els assistents, tant professors com alumnes, utilitzen l’anglès com a llengua per comunicar-se a les classes. D’aquesta manera no només introdueixen els alumnes a la robòtica, no només aprenen a desenvolupar aptituds de la disciplina STEM, sinó que a més practiquen de forma significativa l’anglès, idioma indiscutiblement necessari per comunicar-se en l’àmbit científic i tecnològic.

Per últim, Anna Valero ens va voler remarcar la importància d’incorporar la robòtica a les aules:

La robòtica és una manera de resoldre reptes, de treballar col·laborativament, ésser creatius, comunicar…, que són competències imprescindibles que els alumnes han d’assolir al llarg del seu pas per l’escola i, per tant, fent robòtica n’afavorim l’adquisició.

A més a més, va afegir:

El sistema d’ensenyament de l’escola és interdisciplinari i per això la robòtica, que també ho pot ser, engloba diferents assignatures del currículum oficial: es pot treballar ciències naturals, tecnologia, enginyeria, matemàtiques, anglès…

Hem pogut constatar que a l’escola l’Horitzó de Barcelona la robòtica és una veritable eina en el seu programa educatiu i ens ensenya com moltíssimes escoles d’arreu de Catalunya incentiven, motiven i apliquen amb èxit la disciplina STEM.

 

Moltes gràcies Escola l’Horitzó!

 

Pere Porcuna
Enginyer en Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i Expert en robòtica per la Universitat de la Salle de Barcelona (URL). És autor del llibre “Robótica y Domótica básica con Arduino“, així com autor de diverses publicacions sobre robòtica i Arduino. Desenvolupa tasques d’assessor per a centres escolars de primària, secundària, batxillerats i formació professional que volen implantar cursos i assignatures de robòtica a les aules.

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here